SUMA’T A L’ALIANÇA DELS NEGOCIS SOSTENIBLES!

Resum de la Jornada

Barcelona, 20 Març 2018 

Gairebé 150 persones, professionals del sector turístic de Barcelona i socis dels diversos programes de Turisme de Barcelona van assistir el passat 20 de març a aquesta jornada sobre turisme sostenible celebrada al Centre Cultural Born de Barcelona. 

L’objectiu de la sessió era formar i motivar els membres de Turisme de Barcelona sobre la importància de la sostenibilitat en el món turístic. Per així aconseguir elevar el grau de conscienciació i multiplicar els impactes positius que la gestió sostenible aporta als seus negocis i al conjunt del sector turístic de Barcelona.

En la presentació, tant el regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom, el sotsdirector de Turisme de Barcelona i responsable del programa BST, Albert de Gregorio, així com la presidenta del programa, María José Pujol, han defensat l’Aposta per la sostenibilitat social i ambiental en l’àmbit turístic.

La primera part de la jornada titulada “SUMANT OPORTUNITATS PER A UN TURISME SOSTENIBLE” va ser coordinada per Pili Malagarriga, experta en turisme sostenible i cofundadora de Segundo Mundo RSCC i es va estructurar en diverses intervencions.

En primer lloc, una introducció sobre Turisme Sostenible i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a càrrec de Pili Malagarriga on s’explicaren els conceptes d’ètica, RSC, sostenibilitat, compliment legal “Compliance” i turisme sostenible, a més de la la seva interrelació i de la importància que té incorporar el criteri ètic en la presa de decisions.

A partir dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), l’agenda global fins 2030 que han acordat els països en el marc de Nacions Unides i que pretén implicar societat, organitzacions públiques i privades, es va aterrar en lo concret; centrant-se principalment en l’àmbit de la sostenibilitat social.

Es va explicar, en base a una selecció dels ODS els àmbits prioritaris a treballar en el nostre context actual de Barcelona, per després aportar propostes de millora amb la idea d’orientar i incentivar als assistents a posar-les en pràctica.

A continuació, els quatre ponents convidats van explicar com gestionen aquests ODS en el dia a dia de les seves empreses i/o quina experiència directe tenen en relació a aquests objectius globals.

Resumim aquí les idees fonamentals a ressaltar:
Laura Fernández
Responsable de Marketing Digital, Comunicació i RSC, Hotel Curious
Sumant amb el barri i els treballadors
 ODS 11 – Ciutats i Comunitats Sostenibles
 ODS 17 – Aliances per a aconseguir els ODS

La Laura ens va explicar les accions que han anat implementant amb els anys en el seu programa de RSC: des d’una xarxa de col•laboració amb establiments del barri per així fomentar el comerç local fins a una guia turística molt curiosa de la ciutat de Barcelona escrita per tot el personal de l’hotel. També ens va compartir les accions que realitzen per a fomentar un bon ambient de treball, com ara l’organització de team buildings per als treballadors, les formacions d’actualització ó l’enviament de circulars internes mensuals, entre d’altres.

Rebecca Johnson, CSR Manager, Kuoni Destination Management
Sumant amb els proveïdors i la societat
 ODS 12 – Producció i consum responsables

En la seva presentació, la Rebecca va explicar com Kuoni Destination Management prova d’influir en la seva cadena de subministrament per a promoure pràctiques de producció i consum responsables. En l’àmbit de compromís amb la societat, va compartir dues iniciatives amb les que Kuoni col•labora: una contra el malbaratament alimentari: «Barcelona Comparteix Menjar» de Nutrició Sense Fronteres i una altra, Eaternity l’objectiu és impulsar alternatives sostenibles per a l’hostaleria i el consumidor.

Eulalia Corralero, Cambrera de Pisos i Presidenta de Kellys Confederadas
Sumant amb les dones
 ODS 5 – Igualtat de gènere
 ODS 8 – Treball decent i creixement econòmic

Des de la perspectiva que li dona portar quaranta anys de cambrera de pisos, la intenció de l’Eulàlia va ser donar a conèixer la precarietat en què viuen les dones en aquest sector. El seu desig és millorar aquesta professió tan digna, però sovint tan poc valorada. La seva intervenció que va tenir un to molt constructiu va finalitzar amb la idea de que cal trobar formes de turisme sostenibles que generin riquesa per a l’entorn.

Ricard Jornet, propietari restaurant Lasal del Varador
Sumant amb el client i el medi ambient
 ODS 12 – Producció i consum responsables

En la seva intervenció, el Ricard va explicar com la gestió sostenible global del seu restaurant l’ha portat no només a estalviar econòmicament per la millor gestió mediambiental, sinó també a atraure un perfil de client sensible a la sostenibilitat.
El seu compromís en compra ecològica/sostenible i la voluntat d’educar al client vers el consum saludable i responsable l’ha portat a ser mereixedor de diversos premis com ara el que atorga el Programa Barcelona Sustainable Tourism de Turisme de Barcelona a les “Bones Pràctiques en l’Eix de Sostenibilitat Ambiental”.


A continuació va tenir lloc la segona part de la jornada que consistia en l’Assemblea de membres del Programa de Turisme de Barcelona Barcelona Sustainable Tourism.

El president de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, va tancar l’acte remarcant
el prestigi de Barcelona com a destinació i es va referir a la sostenibilitat com a part inherent a aquest prestigi.

Al finalitzar, vam tenir l’oportunitat de realitzar una enquesta d’opinió, gentilesa de Smart Community i gràcies a la qual em pogut saber que ha estat molt valorada pels assistents.

Moltes gràcies Turisme de Barcelona per confiar en nosaltres, gràcies als ponents i a tots els que ens vàreu acompanyar! 

Share This